آموزش خیاطی مبتدی ( برو به)

آموزش خیاطی مبتدی را به شما آموزش میدهیم و منابع مختلف آموزش خیاطی را معرفی و بخشی از آموزش های مهم خیاطی رو ارائه میکنیم

آموزش دوخت لباس و شلوار حاملگی به همراه الگو

  • ۱۳:۴۰

آموزش دوخت لباس و شلوار حاملگی به همراه الگو

ابتدا آموزش طرز برش و دوخت بلوز حاملگی

 از خط صاف جلو 2 سانتی متر موازی با خط صاف جلو خارج شده و 2 سانتی متر نیز از خط صاف جلو داخل می شویم ، یک بلیطی 4 سانتیمتری سراسری جدا بدست می آید که اگر الگوی جدا شده و به قسمت جلو دوخته می شود بعد از این قسمت از خط موازی جلو از گودی گردن 8 سانتی متر پایین آمده با پنس بسته سرشانه از این نقطه بوسیله گونیا به حلقه آستین وصل می کنیم ، بالاتنه جلو به دو قسمت می شود .

قسمت دو را از الگو جدا کرده و در قسمت یک 3 سانتیمتر روی برش جدا کرده داخل می شویم و تا باسن بزرگ بشکل موازی ادامه می دهیم ، از نقطه بدست آمده روی خط برش 5 پیلی بقطر 2 سانتی متر جدا می کنیم و در خط باسن بزرگ نیز این علامات را به شکل موازی رسم می کنیم ، شکل (الف) . قسمت های پلیسه شده را جدا کرده روی کاغذ چسبانده و بهر یک دو برابر خودش اوزمان می دهیم . 5 پلیسه در بالاتنه جلو بدست می آید موقع قرار دادن الگو روی پارچه اوزمان پلیسه ها را باز گذاشته و تمام خطوط را بوسیله کوک شل قرینه سازی می کنیم و بعد از پلیسه کردن این قسمت ها ، قسمت 2 را در جای خود وصل می کنیم . مطابق شکل (210) لباس حاملگی نیز به همین طریق تهیه می شود و می توان از برش هایی گرد – هفت نیز استفاده کرد . فقط برای ماه های آخر 2 سانتی متر به خط وسط الگوی جلو لباس در قسمت پایین دامن اضافه می کنیم و به درز پهلو بصورت صفر وصل می کنیم .

آموزش دوخت بلوز حاملگی

آموزش دوخت بلوز حاملگی

 

آموزش تهیه الگوی اولیه کادر آستین و مچ

در این پست طرز الگو کشی برای آستین و مچ بر گرفته از کتاب آموزش خیاطی سازمان فنی و حرفه ای کشور برای شما گردآوری شده است اندازه های ذکر شده در کادر بالا تقریبی می باشد شما این اندازه ها را بر اساس اندازه های خودتان تقسیم بندی کنید و سپس الگو کشی را شروع کنید . امیدوارم این پست مفید واقع شود

اندازه های لازم برای الگوی آستین                                     جدول اضافات آستین (نرمال)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                            ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرشانه 13             دور بازو 30                                دور بازو در لباس بعلاوه        4 سانتی متر
بلندی آستین از سرشانه تا آرنج     40                           در کت بعلاوه                    6 سانتی متر
بلندی آستین از سرشانه تا مچ      62                           در پالتو و مانتو بعلاوه          8 تا 10 سانتی متر
دور مچ 30

یک خط صاف بالای کاغذ با فاصله رسم میکنیم و روی این خط به اندازه 1/2 دور بازو و به اضافه 2 سانتی متر جدا کرده به نام (الف -ب)یعنی : 17=2+15=30/2 (الف ب) را نصف کرده نقطه (د) به دست می آید . از نقاط (الف -ب-د) سه خط موازی به پایین رسم میکنیم . در سمت راست از نقطه (الف) به اندازه (الف – د) پایین می آییم ، نقطه (ج) به دست می آید. از نقطه (د) هم همین اندازه پایین آمده نقطه (ت) به دست می آید نقاط ( ت – ج) را به هم وصل می کنیم ، وسط خط (الف -ج) را پیدا کرده نقطه (ن) را علامت می گذاریم.

از نقطه (ت) 1/5 سانت به اندازه ای که از زیر بغل در بالاتنه برای لباس کردن الگوی اولیه استفاده کرده ایم پایین می آییم . نقطه (پ) به دست می آید . از نقطه (ب)در سمت چپ کادر هم 2سانتی متر پایین آمده نقطه (ش) از خط وسط کادر از نقطه (د) به اندازه 1/10 دور بازو بالا رفته نقطه (س) به دست می آید . نقاط (ش) (س) (ن) (پ) را به هم وصل می کنیم . خط (س-ش) را سه قسمت کرده 1/3 آن را از نقطه (س) علامت می گذاریم ، نقطه (ظ) به دست می آید . از این نقطه یک سانتی متر بالا رفته و نقاط (س-ش) را به صورت هلالی که از یک سانتی متر نقطه (ظ) بگذرد به همدیگر وصل میکنیم. خط (س-ن) را هم سه قسمت کرده 1/2 آن را از نقطه (س) به نقطه (ن) وصل می کنیم . به طوری که از 1/5 سانتی متر علامت گذاشته شده بگذرد .

خط (ن-پ) را هم سه قسمت کرده 1/3 آن را از نقطه (پ) علامت می گذاریم ، نقطه (ع) به دست می آید.از این نقطه 1/5 سانتی متر پایین آمده هلالی از (پ به ن) وصل می کنیم ، به طوری که از نقطه 1/5 سانتی متر علامت گذاشته شده بگذرد . خط (پ-ش) را سه قسمت کرده 1/3 آن را از نقطه (پ) علامت می گذاریم نقطه (غ) به دست می آید . از نقطه (غ) یک سانتی متر پایین آمده و از (پ به ش) هلال می کنیم. به طوری که از یک سانتی متری علامت گذاشته شده بگذرد . اندازه سرشانه را از نقطه(س) کنار می گذاریم و تا خط آرنج و مچ را در خط وسط امتداد می دهیم . نقاط (ک) در خط آرنج و (گ) در خط مچ به دست می آیند . دو خط افقی آرنج و مچ را به دو طرف خط موازی کادر وصل می کنیم .( شکل 60)

آموزش الگوی اولیه آستین و مچ

آموزش الگوی اولیه آستین و مچ

 

برای تکمیل کردن الگو در قسمت پایین آستین می توانیم در امتداد نقاط (ن-ش) نقاط (ل-م) را علامت گذاشته و از هر کدام دو سانتی متر داخل شده و نقاط (ر-ز) را به دست می آوریم که این دو نقطه را نیز به نقاط (ن-ش) وصل کرده و سپس برای قسمت جلو آستین نقاط (ن-ر) را تا کرده و نقاط (ن-پ-گ-ر) را رولت می کنیم . برای قسمت پشت آستین نقاط (ش-ز) را تا کرده نقاط (ش-پ-گ-ز)  را رولت می کنیم .شکل61

آموزش الگوی اولیه آستین و مچ

آموزش الگوی اولیه آستین و مچ

آموزش طرز برش و دوخت شلوار حاملگی

الگوی شلوار رابا اندازه های یک خانم باردار رسم می کنیم . سپس در روی الگوی شلوار در روی خط کمر (الف- ب )به اندازه 1/3 از نقطه (ب) داخل شده نقطه (د) را می گذاریم . از ده بطور هلالی به شکل دهانه جیب به خط پهلو وصل می کنیم و نقطه (پ) را می گذاریم . از خط بلندی باسن بزرگ 5 سانتی متر پایین آمده خطی بنام (ث-ت) موازی با خط کمر رسم می کنیم .آموزش خیاطی خطوط (الف-ب)،(ث-ت) و خط (د-پ) را رولت می کنیم این تیکه برای زیر شلوار می باشد،تیکه (د-ب-پ)تیکه اضافی می باشد ، از الگوی جلو شلوار چیده و قابل استفاده نمی باشد از خط (د-پ) به اندازه 5 سانتی متر برای سجاف رولت می کنیم . در موقع برش خط (الف – ث) که در زیر شلوار قرار می گیرد باید از وسط جلو باز باشد ، روی این خط توسط منگنه هایی ظریف سوراخ هایی ایجاد می کنیم و از داخل آن نواری ظریف بطور ضربدر عبور می دهیم. در فواصل ماههای بارداری بوسیله نوار دور کمر و شکم شلوار گشادتر می شود . در خط کمر (الف -د) جادکمه دوخته می شود و در روی خط کمر (الف – ب) دکمه دوخته می شود و در فواصل ماه های بارداری محل دکمه ها را می توان تغییر داد. مطابق شکل (209)

آموزش برش و دوخت شلوار حاملگی

آموزش برش و دوخت شلوار حاملگی

دو مدل الگوی لباس بارداری یا حاملگی

ابتدا مدل اول الگوی اولیه بالاتنه را رسم می کنیم از خط سینه جلو 40 الی 30 سانتیمتر از وسط جلو بیرون می آییم سپس از طرف حلقه آستین تا انهای لباس بصورت فون بیرون می رویم طوری که در آخر به 5 ال 3 ثانت برسد در ضمن قسمت پیلی خور جلو بروی دولای بسته است و برای برش بالاتنه از وسط سرشانه تا انتهای خط سینه یک خط برش می کشیم البته تصویر الگو خود نشانگر مدل لباس است.

دو مدل الگوی لباس بارداری

دو مدل الگوی لباس بارداری

الگوی دوم را نیز مانند الگوی اول ابتدا الگوی اولیه بالاتنه را رسم می کنیم سپس 5 الی 7 ثانت از خط سرشانه بیرون می رویم و یک خط هلال تا روی خط سینه جلو وصل می کنیم از خط وسط جلو 40 الی 30 ثانت بیرون می رویم این اضافه را می توانیم هم بصورت پیلی دو قلو و هم چین سوزنی در جلو لباس ایجاد کنیم از بغل حلقه آستین نیز همانند الگوی قبلی برای فون بودن اوزمان می دهیم اندازه بلندی در این لباس ها بستگی به خود شما دارد که چه اندازه کوتاه یا بلند باشد. الگوی پشت هم که در تصویر مشخص است .

دو مدل الگوی لباس بارداری

منبع : کتاب آموزش خیاطی سازمان فنی حرفه ای کشور

  • ۶۹۸

آموزش دوخت پیراهن لی مردانه با الگو

  • ۱۳:۳۷

آموزش دوخت پیراهن لی مردانه با الگو

آموزش دوخت پیراهن لی مردانه

از روی اساس الگوی پیراهن مردانه کپی کرده و در جیب را در یک سانتیمتر بالاتر از جیب طراحی و طراحی برش تزئین جلو را مطابق شکل انجام دهید . برش جلو را می توانید کپی کرده و به صورت تزئین روی سرشانه بدوزید . (قیچی نکنید) برش افقی پشت را از مرکز پشت در یقه 11 تا 12 سانتی متر پایین آمده و خطی منحنی رسم کرده و پنس را به این برش منتقل کنید.

 

برای دیدن تصویر بزرگتر از الگو روی تصویر کلیک کنید

آموزش دوخت پیراهن لی مردانه

منبع :آموزش خیاطی مجله فروردین

  • ۸۱۸

آموزش دوخت پیراهن مردانه برش عصایی یقه برگرد

  • ۱۳:۳۶

آموزش خیاطی پیراهن مردانه برش عصایی

آموزش دوخت پیراهن مردانه برش عصایی

تی مدل : برای رسم برش عصایی از خط سینه 6 سانتی متر روی حلقه آستین بالا رفته ، در خط کمر از خط مرکزی جلو 1/2 کمر جلو + 2 سانتی متر را علامت زده و از طرفین آن 0/5 تا 1 سانتی متر پیش بگیرید و برش عصایی را به آن وصل کنید، 2 سانتی متر روی هم خور به مرکز جلو اضافه کنید و برای رسم یقه از گوشه گردن 1/5 تا 2 سانتی متر بیرون رفته و خط شکست را رسم کنید . خط شکست را به اندازه منحنی پشت یقه + 1 سانتی متر ادامه دهید و به همین اندازه به سمت راست کمان کنید. روی کمان 4 سانتی متر اندازه زده و به سمت چپ گونیا کنید و یقه را طراحی نمایید. سجاف یقه را مطابق شکل طراحی و کپی کنید

آموزش دوخت پیراهن مردانه برش عصایی

آموزش دوخت پیراهن مردانه برش عصایی

منبع : مجله اشراق

  • ۳۳۱
برو به آموزش خیاطی مبتدی-خیاطی-آموزش خیاطی-آموزش خیاطی باالگو-آموزش خیاطی آسان-اموزش خیاطی-خیاطی-خیاطی درخانه-آموزش خیاطی زنانه-آموزش خیاطی مردانه-اموزش خیاطی زنانه
طراحی شده آموزش خیاطی بروبه کلیه مطالب مربوط به این وبلاگ میباشد آموزش خیاطی بروبه